Bruckner Now and Then/Bruckner Jetzt und Damals:

An International Congress at the Brucknertage in Sankt Florian, 20-23 August 2024

 

Stift St. Florian, Sala terrena

PROGRAM AND SCHEDULE

 

TUESDAY, 20 August

2:00 Welcome
2:15-4:00 Bruckner in seiner Zeit

• Elisabeth Maier, „Anton Bruckner als Professor am Konservatorium der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien“
• Andrea Harrandt, „‘… legen Sie diesmal den Schwerpunkt auf Bruckner‘. Das Musikfest 1886 in Sondershausen“
• Klaus Laczika, “Bruckner’s medical history: Risk factors and sequelae”

4:00 Kaffeepause

4:20-5:30 Bruckner Institutions

• Ken Ward, “The Bruckner Journal, its origins, contributors and achievements”
• Clemens Hellsberg „Anton Bruckner und die Wiener Philharmoniker –eine künstlerische Beziehung in Geschichte und Gegenwart

 

WEDNESDAY, 21 August

9:30-10:40 Critical Perspectives from Source Studies

• Felix Diergarten, “To compose a mockingbird: an enigmatic remark in the Seventh“
• Paul Hawkshaw, “The Zwischen-Adagio (1887-1889) of the Eighth Symphony”

10:40 Kaffeepause

11:00-12:10 Bruckner and the Listening Experience

• Benjamin Korstvedt, “Varieties of Sublime Experience in Bruckner’s Late Adagios”
• Young-Jin Hur, „Who are the Bruckner Listeners and what do they hear in Bruckner?“

12:10-2:00 Mittagspause

2:00-3:10 Issues in Bruckner Analysis I

• Julian Horton, “Bruckner and the ‘New Formenlehre’”
• Sunbin Kim, “Bruckner’s Approach to the Development Section in His Symphonic First Movements”

3:10-3:40 Kaffeepause

3:40-4:50 Issues in Bruckner Analysis II

• Gabriel Ignacio Venegas, “From the Fourth on: The Impact of Bruckner’s Early Adagios on His Mature Approach to Slow-Movement Form”
• Clemens Gubsch „‘Symphonische Welle‘ oder ‚Zwei Kulturen‘: Bruckners Symphonien als musikästhetische wie musikanalytische Rezeptionsfläche bei Ernst Kurth und August Halm.“

 

THURSDAY, 22 August

9:00-10:10 Bruckner’s Reception in Vienna

• Alexander Wilfing, „Between Aesthetics, Politics, and Culture: Bruckner, Hanslick, and Viennese Music Criticism (1865–1902)“
• Miguel Ramirez, “‘Swelling like Sand in the Sea’: Reassessing the Viennese Reception of Bruckner’s Symphonies”

10:10 Kaffeepause

10:30-12:15 Bruckner in die 1930er Jahren

• Nicholas Attfield “An ‘Austrofascist’ Bruckner”
• Christa Brüstle “In Bruckners Namen – Opfer der Bruckner-Forschung“
• Thomas Leibnitz „Streit um den ‚originalen Bruckner‘: Zur Rezeption der Originalfassungen der
5. und der 9. Symphonie in den 1930er Jahren“

Followed by a Group Excursion to Steyr

 

FRIDAY, 23 August

9:00-10:45 Bruckners Musik im Kontext ihrer Zeit

• Giesen Matthias “Wie barock sind Bruckners Messen? – ‚Modell‘ und ‚Topos‘ im historischen Stresstest“
• Thomas Röder, „Wie fern stand Bruckner den musikalischen Strömungen seiner Zeit?“
• Franz Scheder, „Anton Bruckner und Max Reger“

10:45 Kaffeepause

11:15-1:00 Recent Issues in Bruckner Performance

• David Chapman, “Bruckner and Historically Informed Performance Practices in the Twenty-First Century”
• Lars Laubhold, “Harnoncourt’s Bruckner: From Performance to Analysis”
• Markus Neuwirth, “Harnoncourt’s Bruckner: From Analysis to Performance”

1:00 Concluding words

7:30 Konzert: Bruckner, Symphonie Nr. 9 d-Moll mit den Final Fragmenten Altomonte Orchester Sankt Florian, cond. Rémy Ballot. Moderation Prof. Felix Diergarten

Stiftsbasilika

 

Program: St. Florian 2024 Bruckner Congress Program